Tekoäly sujuvoittaa lääkärin työtä
26.1.2025
Lääkärin työajasta liian ison osan vie potilastietojen kirjaaminen. Tekoäly tuo merkittävän avun vastaanottotyöhön tekemällä kirjauksia lääkärin puolesta. Lääkärin vastaanotolle pääsyä mitataan ja seurataan. Kaikkien edun mukaista on, että vastaanotolle pääsee nopeasti silloin, kun on tarve. Jonottaminen usein pahentaa vaivoja ja lisää hoitokustannuksia. Potilastietojärjestelmien käyttöönotto on lisännyt kirjaamista, joka vie aikaa potilastyöltä. Kun aiemmin lääkäri pystyi terveyskeskuskuksessa ottamaan vastaan 3-4 potilasta tunnissa, nyt määrä on pudonnut 2-3 potilaaseen tunnissa, jopa alle. Kaiken mahdollisen kirjaaminen ja jatkuva työskentely potilastietojärjestelmään näpyttelynä vie huomion pois potilaasta. Aika on pois varsinaisesta työn kohteesta, potilaasta, jota ei ehdi kohdata, kuunnella eikä paljon tutkiakaan. Potilas kokee, että lääkäri vain näpyttelee konetta, joka on potilaan ja lääkärin välissä. Lääkäri tuskin ehtii katsoa potilasta silmiin. Ongelmaa on monin tavoin yritetty ratkaista. Monet lääkärit ovat siirtyneet osa-aikatyöhön, koska kokopäivätyö on liian kuormittavaa. Kun aloitin lääkärin urani 80-90-lukujen taitteesssa, ei ollut osa-aikaisia lääkäreitä. Ei myöskään kirjattu sellaista määrää turhaa tekstiä, kuin nyt. Kun potilastietoja luki, asiat löytyivät sieltä nopeasti. Tekoäly on tuomassa ensimmäisenä merkittävänä työkaluna helpotusta lääkärin työhön. Vastaanotolla on edelleen potilas, lääkäri ja tietokone. Tietokoneessa on potilastietojärjestelmään kytkettynä tekoälysovellus. Potilas antaa suostumuksensa sen käyttöön. Vastaanotolla lääkäri ei näpyttelekään tietokonetta vaan keskustelee potilaan kanssa ja tutkii hänet. Keskustelu kokonaisuudessaan tallentuu näyttöruudulle vuorosanoina. Tässä kohtaa lääkäri voi tehdä tarvittavia korjauksia. Nappia painamalla teksti muotoituu tietojärjestelmän vakioituun muotoon käytössä olevien otsikoiden alle. Teksti tarkistetaan, potilas voi yhdessä lääkärin kanssa vielä katsoa, että merkinnät ovat oikein. Aikaa tähän kuluu selvästi vähemmän kuin perinteiseen systeemiin, jossa lääkäri sanelee tai kirjoittaa itse tekstit. Potilaan kannalta merkittävää on, että lääkäri pystyy kiinnittämään huomionsa potilaaseen eikä tietokoneeseen. Tekoäly on nyt jo koekäytössä joillakin yksityisillä terveysasemilla ja hyvinvointialueilla. Kokemukset ovat rohkaisevia. Kouluttajalääkärit ovat kertoneet, että kerrankin on kyseessä tietojärjestelmäuudistus, jonka lääkärit ovat ottaneet innolla vastaan. Aiemmat muutoksen kun ovat yleensä vain lisänneet työmäärää. Tekoäly ei tuo vastausta kaikkiin terveydenhuollon pulmiin, mutta tulee varmasti olemaan merkittävässä roolissa terveydenhuollon ammattilaisten työn järkevöittämisessä ja potilaiden hyvän hoidon toteuttamisessa. Lääkäri saa tehdä ammattiaan vastaavaa työtä ja potilas on aktiivisena osapuolena vastaanotolla. Kun ammattilaiselta poistuu turha työ tekoälylle, sujuvoituu vastaanotto ja potilaat pääsevät nopeammin hoitoon. |